Torebki Coco Chanel – klasyki, które kochamy do dzisiaj

Coco Chanel, naprawdę Gabrielle Bonheur Chanel to francuska projektantka mody, żyjąca w latach 1883-1971. Coco Chanel zrewolucjonizowała modę damską, dosłownie postawiła na głowie wszystko to, co do tej pory było uważane za właściwe dla kobiet tamtych czasów. Wprowadziła nie tylko ponadczasowe perfumy, małą czarną i zwyczaj chodzenia w spodniach, ale też piękne torebki damskie, które do dziś nie tracą na popularności.

 

Torebki Coco Chanel

Chanel 2.55 – klasyk, który przetrwał wszystko

 

Powstanie najbardziej legendarnej torebki świata wynikało tak naprawdę z… frustracji. I tę frustrację Coco Chanel przejawiała przez to, że denerwowało ją noszenie torebki w ręku. W czasach przedwojennych kobiety nosiły tylko takie torebki, ale narastająca z czasem emancypacja i przejście kobiety z roli ozdoby do roli aktywnego działacza społecznego i aktywnego uczestnika toczących się wokoło wydarzeń sprawiła, że kobiety przestały potrzebować wyłącznie tego, co piękne, ale zapragnęły też tego, co wygodne. Trzymanie torebki przez cały czas w ręku nie pozwalało na zbytnią wygodę, gdyż jedna ręka była przez cały czas zajęta.

 

Coco Chanel zwróciła w tym czasie uwagę na żołnierskie plecaki – były pojemne, wygodne, nie trzeba było nosić ich w rękach a dodatkowo miały bardzo poręczną klapkę. Dzięki tym dwóm inspiracją – chęci zerwania z krótkimi paskami oraz uczynienia torebki wygodniejszą, Coco Chanel stworzyła swój autorski projekt – Chanel 2.55. Torebkę idealną, stworzoną dla kobiety wyzwolonej, spieszącej się, potrzebującej maksymalnego komfortu, a przy tym zwracającej uwagę na estetykę.

 

Torebka 2.55 była niewielkim modelem ręcznie pikowanej (na zewnątrz) torebki, wyposażonym w klapkę, zapięcie w złotym kolorze i długi złoty łańcuszek. Można było ją nosić na ramieniu lub przełożyć na plecach i cieszyć się wolnymi rękami. Nazwa torebki (2.55) to hołd prostocie – torebkę nazwano tak dlatego, że została stworzona w lutym 1955 roku.

 

Pikowanie torebki były w tym czasie nowością, aczkolwiek pikowane materiały pojawiały się już w aranżacji wnętrz i modzie (poduszki, kurtki jokejów).

 

Cechy charakterystyczne torebki Coco Chanel 2.55

 

  • Unikalne zapięcie w formie obrotowego zamka, tzw. zamek Mademoiselle.
  • Burgundowa podszewka.
  • Litery CC wytłoczone na wewnętrznej części klapy.

 

W latach 80. XX wieku, kiedy to do domu mody Chanel dołączył Karl Lagerfeld, wygląd torebki 2.55 uległ zmianie. Zapięcie zyskało logo domu mody Chanel, natomiast łańcuszek został przepleciony czarnym skórzanym paskiem. Damskie torebki Chanel zyskały nowy wygląd, ale ich wdzięk w ogóle się nie zmienił. Niektórzy przyznają wręcz, że po „liftingu” torebki prezentują się jeszcze lepiej.

 

Zmiany wcale nie wpłynęły na spadek popularności torebki, wręcz przeciwnie – 2.55 niezmiennie jest jedną z najbardziej pożądanych torebek świata. Obecnie cena Chanel 2.55 wynosi od 4100 do 5160 euro, w zależności od rozmiaru.

 

Chanel Boy – współczesna chanelka dla wymagających

 

Chanel boy to druga najpopularniejsza torebka z domu mody Chanel. To jednocześnie też dość nowy model, ale inspirowany życiem ikony mody. Nazwa boy odnosi się bezpośrednio do Arthura „Boya” Capela – mężczyzny, który był miłością życia Coco Chanel. Karl Lagerfeld postanowił nazwać tak nową chanelkę na cześć tej wielkiej miłości.

 

Torebka Chanel boy zapinana jest tak samo, jak 2.55, ale inspirowana jest myśliwskim stylem. Torebki dostępne są w różnych rozmiarach i w 4 kolorach (czarny, szary, czerwony i kość słoniowa), ale wszystkie uszyte są z doskonałej jakości skóry cielęcej. Funkcję paska spełnia łańcuszek, a na spodzie torebki wytłoczone jest logo domu mody Chanel. Elegancka torba Chanel boy cechuje się zarówno prostotą, jak i takim wręcz lekko rockowym sznytem – m.in. dzięki bardzo grubemu łańcuszkowi. Jest niewątpliwie doskonałym dopełnieniem większości stylizacji, szczególnie tych imprezowych oraz miejskich. Torebka pojawiła się w sprzedaży jesienią 2011 roku, a statystyki sprzedaży pokazują jasno, że może dorównać popularnością swojej słynnej poprzedniczce. Cena Chanel boy wynosi teraz ponad 15,5 tysiąca złotych (3660 euro).

 

Ceny torebek Chanel rosną w zawrotnym tempie. O ile kiedyś inwestowało się w nieruchomości, o tyle teraz okazuje się, iż można inwestować także w torebki. Wzrost cen w stosunku do tych, które obowiązywały w czasach pojawienia się pierwszej chanelki, wynosi 70%.

 

Chanelki to przede wszystkim torby gwiazd. Model 2.55 i Chanel boy noszą takie sławy jak Jessica Alba, Doda, Alexa Wang, Katty Perry, Diane Kruger czy Kate Moss.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *